آخرین بروز رسانی: 5ام مهر, 1402

اهمیت خوراک طیور بر نظام سلامت جامعه

اهمیت خوراک طیور بر نظام سلامت جامعه

مادر من مانند مادر بسیاری از شما دست‌پخت خیلی خوبی دارد و اتفاقاً آدمِ خیلی خوش‌خوراکی هم هست. بعضی توصیه‌ها و قلق‌های آشپزی او اما مدت‌ها برای شخص من عجیب بوده است. یکی از این قلق‌های عجیب، به موضوع ما مرتبط است. داستان ازاین‌قرار است که من علاقه خاصی به محصولات روستایی دارم و گهگاهی در سفرهای خود از محصولات بومی روستاها خرید و استفاده می‌کنم. حال هر زمانی که من طیور بومی و روستایی برای طبخ تهیه می‌کردم، مادر من با بهانه‌ای که من متوجه نشوم از خوردن آن امتناع می‌کرد. تا اینکه یک روز من متوجه امتناع عامدانه‌ی او از خوردن مرغ و خروس بومی شدم و از او علت این امر را جویا شدم. طفره‌رفتن او از پاسخ‌دادن به سؤال من، مانع سماجت من نشد. پس او شروع به بازگوکردن خاطره‌‌ای کرد. روزی از روزها که او در حال تفریح و گردش در یکی از روستاهای زیبای ایران‌زمین بود، چشمش به مرغی می‌افتد. این مرغ که از جوی آبی که در میانه‌ی خانه‌ها روان بود، در حال وررفتن با چیزی سبزرنگ بود که به گفته‌ی او، هرچه او بیشتر با آن ور می‌رفت، آن چیزِ تیره درازتر و روشن‌تر می‌شد. با هر بار کش‌آمدن آن چیز، سر حیوان با سرعت به پایین حمله‌ور می‌شد و مقداری از آن چیز چسبناک را با هل‌دادن سرش به عقب به شکم مبارک خود هدایت می‌کرد. هنوز خاطره‌ی او تمام نشده بود که من متوجه تجربه تهوع‌آور او شدم و از  شنیدن ادامه خاطره‌اش خودداری کردم. مادرم از زمانی که شاهد این ماجرا شده بود دیگر هیچ‌وقت به مرغ و خروس بومی لب نزد.

حالا این قلق عجیب مادرم به من نیز منتقل شده و من اکنون سال‌هاست که لب به هر مرغ و خروسی نمی‌زنم.

با پوزش از شما خواننده گرامی به دلیل ایجاد حس نامطلوب در شما، امیدوارم در انتقال نتیجه‌ی مهم این خاطره شخصی به شما موفق بوده باشم. شاید گرسنه ماندن و کنترل طمع، بهتر از خوردن هر چیزی باشد. حال با ما همراه باشید تا بطور دقیق به اصل ماجرا بپردازیم.

سلامت طیور

اما چرا و چگونه کیفیت خوراک طیور به سلامت آنها کمک می‌کند؟

  • سلامت دستگاه گوارش – عناصر غذایی مانند انواع آنزیم، پروبیوتیک، پری‌بیوتیک و آمینو‌اسید و فیبر، میکروبیوم سالم روده را برای آنها به ارمغان می‌آورد. این امر موجب بهبود هضم و جذب غذای دریافتی، بهبود سیستم ایمنی و پیشگیری از عفونت روده می‌شود. همچنین، مقادیر بالای پروتئین موجود در خوراک موجب بهبود عملکرد روده می‌شود.
  • فعالیت سیستم ایمنی – ویتامین‌های کلیدی مانند ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ای، ویتامین کا به‌اضافه مواد معدنی مانند روی، مس و سلنیوم موجب تقویت سیستم ایمنی طیور و ماکیان می‌شوند که این امر موجب افزایش مقاومت آنها به انواع بیماری‌ها خواهد شد. برخی افزودنی‌های غذایی نیز حاوی مواد ضدالتهاب هستند.
  • استحکام استخوان‌بندی – مواد معدنی اصلی مانند کلسیم، فسفر و منیزیم و همچنین ویتامین دی برای رشد سالم استخوان و استحکام آنها ضروری است. ضعف در رشد استخوان می‌تواند منجر به ناهنجاری تشکیل آنها و حتی شکستگی‌اش شود.
  • کاهش بیماری – خوراک مغذی و کامل طیور با پیشگیری از ایجاد ضعف و کمبود عناصر موردنیاز سلامت و رشد پرندگان را تضمین می‌کند. آنتی‌اکسیدان موجود در یک خوراک کامل، از تخریب سلولی و رشد رادیکال‌های آزاد جلوگیری خواهد کرد. برخی مواد افزودنی نیز موجب مهار باکتری خطرناک سالمونلا می‌شود که در کاهش نرخ تلفات نقش بسزایی دارد.

در مجموع، خوراک طیور سالم و فرموله شده با تأمین همه نیازهای غذایی طیور و ماکیان موجب حفظ سلامت و مولد بودن آن‌ها خواهد شد. تأمین خوراک باکیفیت، مهم‌ترین وظیفه‌ی انسان‌ها هنگام نگهداری انواع پرندگان خانگی، دام و طیور است.

سلامت محصولات طیور

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: “شما آن‌ چیزی هستید که می‌خورید”. ما در اینجا می‌خواهیم ادعا کنیم و بگوییم “شما آن چیزی هستید که طیور و ماکیان شما می‌خورند”. این عبارت یعنی سلامت شما به سلامت آنها بستگی بسیاری دارد. برای اثبات این ادعا لطفاً با ما همراه باشید.

یکی از اقلام ضروری سبد خرید خانوار که کاربرد بسیار گسترده‌ای در آشپزی دارد، تخم‌مرغ است. از فواید آن هم بسیار خوانده و شنیده‌اید. اما آیا فکر می‌کنید همه‌ی تخم‌مرغ‌هایی که تهیه می‌کنید، ارزش غذایی یکسانی دارند؟ متأسفانه این‌طور نیست و در دنیای آدم‌ها و بخصوص در ایران ما، تخم‌مرغ‌ها اصلاً با هم برابر نیستند!

ارزش غذایی انواع تخم‌مرغ چه تخم خود مرغ باشد و چه تخم بلدرچین و اردک و… و حتی گوشت تولید شده توسط این عزیزان مستقیماً به خوراک و غذای مصرف شده توسط آن پرنده بازمی‌گردد. مطالعات نشان می‌دهد آن دسته از طیور و ماکیانی که خوراک مقوی و سالم دریافت می‌کنند، محصولات باکیفیت‌تری تولید می‌کنند. برای مثال مرغ و خروس‌هایی که غذای پر پروتئین و سرشار از آمینواسیدها را دریافت کرده‌اند تخم‌هایی با پوسته ضخیم‌تر، زرده‌های روشن‌تر و مغذی‌تر تولید می‌کنند. همین رژیم غذایی در طیور گوشتی هم منجر به تولید گوشت‌ با میزان پروتئین بیشتر شده است.

وجود انواع اسید چرب در خوراک طیور نیز بر کیفیت محصولات آنها مؤثر است. برای مثال آن دسته از طیور و ماکیان که با غذای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 تغذیه شده‌اند، دارای تخم و گوشت با مقادیر بیشتری از امگا 3 نسبت به غذای استاندارد بوده‌اند.

به طور خلاصه، کیفیت خوراک طیور و همچنین ترکیبات تخصصی آن به طور مستقیم بر روی فرآورده‌های طیور یعنی گوشت و تخم‌مرغ اثرگذار است؛ لذا به‌طورقطع می‌توان نتیجه گرفت که یکی از عوامل مؤثر بر سلامت انسان کیفیت خوراک دام و طیور است.

سلامت انسان

در پاراگراف پیش خواندید که خوراک طیور چگونه می‌تواند بر کیفیت محصولات آن‌ها اثرگذار باشد. اما حال پرسش این است که محصولات دام و طیور چگونه می‌تواند سلامت انسان را تهدید کند؟

  • اولین مثال ما راجع به نان خشک است. در حالت عادی و غیرصنعتی نان خشک خوراکی مانند نان خشک یزدی یکی از ضروریات غذاهای لذیذ ایرانی مانند آبگوشت است. اما وقتی نان خشک ضایعاتی در سطح گسترده و برای مصرف مجدد – و نه امحا – جمع‌آوری می‌شود اتفاقات دیگری را برای این نعمت خداوند رقم می‌زند. سم مهلک آفلاتوکسین در نتیجه‌ی انبار نان خشک و ضایعاتی تولید می‌شود و شما بی‌خبر از همه‌جا، تنها با خرید دان مرغی ارزان قیمتی که تولیدکننده‌ی آن با ترکیب نان خشک به محصولش توانسته قیمت آن را پایین بیاورد این سم خطرناک را ابتدا وارد بدن پرندگان خانگی خود و سپس با مصرف فرآورده‌های آن‌ها وارد بدن خود می‌کنید!
  • مثال بعدی از اولی هم عجیب‌تر است. اگر اخبار را دنبال کرده باشید خبرهای عجیبی راجع به خوراندن ماده مخدر تریاک به طیور و ماکیان را دیده یا شنیده‌اید! یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به استفاده از این ماده مخدر در خوراک طیور شود، وجود ضعف جسمانی آن‌ها است تا طبق تصور عامل این عمل، شاید این ماده بتواند اشتهای طیور را افزایش دهد و یا نشانه‌های بیماری آن‌ها را پنهان کند. پس تعجب نکنید اگر رد پای این مخدر در بدن شما هم پیدا شود!
  • حتی مثال سوم هم آخرین نمونه از عجایب زندگی در ایران نخواهد بود. وجود بیماری و آفات در میان طیور اگرچه طبیعی است، اما عادی نیست! اجازه بدهید این‌گونه خدمتتان عرض کنیم که درمان آنتی‌بیوتیکی پرندگان مبتلا به عفونت، ارزان‌تر از غذادهی به آن‌ها با خوراک سالم است و این بدان معنی است که خوراک طیور باکیفیت نازل و آلوده به طور گسترده در کشور در حال توزیع است. این آلودگی عمدتاً در نتیجه استفاده از مواد اولیه کهنه در تولید خوراک طیور است.
  • در مثال چهارم از ارتباط کیفیت تخم‌مرغ مصرفی شما و یک بیماری در انسان به نام دژنراسیون ماکولا می‌گوییم. فقر ماده‌ای غذایی در تخم‌مرغ به نام لوتئین که می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در بینایی با ابتلا به دژنراسیون ماکولا شود.

همان‌طور که در این چهار مثال متوجه شدید، کیفیت خوراک طیور مستقیماً با سلامتی انسان در ارتباط است.

رعایت بهداشت در تولید خوراک طیور بسیار مهم است. لطفاً سلامت خود و پرندگان خانگی خود را به عده‌ای سودجو نسپارید.

تأکید و دقت همیشگی دانه سرا بر بهداشت، کیفیت و استاندارد محصولات، خیال شما مشتریان مشکل‌پسند را برای همیشه آسوده می‌کند.

و همیشه به یاد داشته باشید، بهترین راه صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از خرید کالای نامرغوب و تقلبی، فقط و فقط خرید از یک فروشگاه معتبر است. لطفاً قبل از هر خرید، از اعتبار فروشگاه و فروشنده اطمینان حاصل کنید.

دسته‌بندی: علمی

مقالات زیر هم به دردتون میخوره

دیدگاه شما در مورد هر مقاله مهمه!

0 دیدگاه