آخرین بروز رسانی: 4ام دی, 1400

غذای مرغ و خروس

غذای مرغ و خروس

آیا میدانید اصلی ترین غذای مرغ و خروس هایی که بسیاری از ما انسان ها در خانه و باغ خود نگهداری میکنیم چیست؟ آیا غذای مرغ و خروس را میشناسید یا این موجودات مظلوم و دوست داشتنی را فقط به چشم غذا دیده اید؟

در این مقاله که به طور اختصاصی توسط دانه سرا منتشر میشود، با ما باشید تا کمی در مورد غذای مرغ و خروس ها گفتگو کنیم.

هموطنان عزیز آذری، ضرب المثل بسیار قشنگی دارند که ترجمه ی آن اینست “کج بنشینیم و راست بگوییم”! میخواهم بگویم بگذارید روراست باشیم، شما مرغ و خروس خود را به چه منظوری نگهداری میکنید؟ لطفا ابتدا چند ثانیه به این پرسش فکر کنید تا سپس به ادامه ی ماجرا بپردازیم.

انواع صاحبان مرغ و خروس

معمولا ما آدم ها به سه دلیل عمده به نگهداری از مرغ و خروس میپردازیم.

گروه اول که نویسنده هم خود را، بین آنها جای میدهد عاشقان حیوانات و پرندگان خانگی هستند. این گروه که عده ای آنها را عشقباز هم می نامند، محال است که خود وعده ی غذایی خودشان را صرف کرده باشند ولی غذای مرغ و خروس آنها تامین نشده باشد. غیرممکن است که این افراد از سهم غذای خودشان برای مرغ و خروس خود نگذشته باشند! حتی دوست دارند این پرنده های دوست داشتنی هم سفره و هم غذای شان باشند. گاهی صدایشان کنند و با نوازش آنها احساس شوق و شعف کنند. این افراد حتی پس از مرگ طبیعی مرغ و خروس هایشان نمیتوانند از گوشت آنها بخورند. چون معتقدند، آدمیزاد دوستش را نمیخورد! خروس خوانی های گاه و بیگاه هم حتی از شدت علاقه اینها کم نمیکند. بهترین غذای مرغ و خروس را این افراد برای پرندگان خانگی خود تهیه میکنند.

بیشتر افراد اما، در گروه دوم جای میگیرند. این افراد علاوه بر علاقه به حیوانات و پرندگان خانگی، به مزایای جانبی آنها هم فکر میکنند. مانند مزایای اقتصادی و سلامتی. مرغ های تخمگذار میتوانند با تولید تخم مرغ، اندکی از بار هزینه های خانواده کم کنند. حتی استفاده از پر و گوشت مرغ و خروس، به دلیل پرورش خانگی میتواند سالم تر و مفید تر از انواع غیر استاندارد و صنعتی آن باشد. این افراد علاوه بر خرید دان و خوراک مخصوص مرغ و خروس، باقیمانده ی غذای خود را به عنوان غذای مرغ و خروس در اختیار آنها قرار میدهند.

گروه سوم کم شمارترین اعضای این دسته بندی هستند. اعضای این گروه، مرغ و خروس را فقط به شکل آبگوشت و خورش میبینند. غذای خاصی به آنها نمیدهند و فقط از آنها انتظار زاد و ولد و تولید گوشت و تخم مرغ فراوان دارند. مرغ و خروس های این افراد، تنها با پسماندهای بی ارزش غذایی صاحبانشان زنده می مانند. این افراد معتقدند هر آشغالی که تولید میشود را میتوان به این موجودات بی زبان خداوند داد.

پرواضح است غذایی که هرکدام از این سه گروه برای مرغ و خروس های خود تهیه میکنند، باهم متفاوت است. در نتیجه هزینه ای که افراد برای غذای مرغ و خروس خود میکنند هم باهم متفاوت است.

غذای مرغ و خروس در طبیعت

اگر حساسیت های خاصی دارید پیشنهاد میکنم این بخش از مطلب را نادیده بگیرید و سراغ بند بعدی بروید. چرا که غذای اصلی مرغ و خروس در طبیعت کمی تهوع آور است.

مرغ و خروس ها همه چیزخوار اند. یعنی نه تنها به هیچ جنبنده ای رحم نمیکنند، بلکه ممکن است هر غیر جنبنده ای را هم حداقل برای یکبار هم که شده تست کنند. از گیاهان و میوه ها و سبزیجات و دانه هایشان که بگذریم، کرم خاکی، حشرات و حتی جانوارن کوچک مانند وزغ و قورباغه و موش هم از نوش جان شدن توسط این پرنده های خانگی در امان نیستند. اگر هنوز حالت تهوع نگرفته اید باید بدانید بدتر از اینها هم هست. مرغ و خروس ها از وررفتن و نوک زدن به جسد و لاشه و مردار سایر موجودات هم بدشان نمی آید. هنوز به بدترین آنها نرسیده ایم، اگر مرغ و خروس ها ببینند که شما از بینی خود دفعیاتی را به بیرون پرتاب میکنید، به سمتش روانه خواهند شد.

پس مانده های غذای انسان ها هم برایشان غذای نسبتا خوبی حساب میشود. اما همه ی این موارد تنها در طبیعت و شرایطی بدون مشکل خواهد بود که قرار نباشد با ما همزیستی کنند.

اگر قصد ما مصرف محصولات طیور باشد، غذای مصرفی شان باید کنترل و پالایش گردد. قرار دادن غذای سالم برای طیور در نهایت به سلامت خود ما نیز کمک خواهد کرد.

مرغ و خروس سبرایت

انواع غذای مرغ و خروس بر اساس انتظار ما

برای شناخت بهترین غذای مرغ و خروس، نوع مرغ و خروسی که نگهداری میکنیم هم مهم است. نیازهای خوراکی مرغ و خروس را میتوان بر اساس انتظار ما از آنها دسته بندی کرد. مرغ و خروس زینتی، مرغ و خروس تخمگذار، مرغ و خروس گوشتی و مرغ و خروس خانگی. درست است که این پرندگان خانگی میتوانند با مصرف برخی از پسماند های غذایی خانگی علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها به سلامت محیط زیست هم کمک کنند، اما این انتخاب نباید همیشگی و دایمی باشد. باید توجه داشته باشیم که برخی پسماندهای غذایی ما به دلایل مختلفی از جمله انواع آلودگی، استفاده فراوان از روغن، نمک، ادویه و… انتخاب مناسبی برای این پرندگان نیستند.

جیره ی غذایی هر موجود زنده ای باید فرموله و بالانس شوند. به عنوان مثال گندم تنها بخشی از جیره ی غذایی پرندگان است که باید به مقدار مشخصی در میان دانه های مشخص دیگری قرار گیرد. از مهمترین دانه های خوراکی و نهاده های کشاورزی ضروری برای مرغ و خروس میتوان به جو، سویا، ذرت، برخی حبوبات مانند لوبیا و عدس اشاره کرد.

  • مرغ و خروس زینتی

مرغ و خروسهای زینتی یا نژاد دار انواع بسیار متنوعی دارند و قیمت خرید آنها به گونه ای است که معمولا به خوردنش نمی ارزد! یعنی این نژاد ها صرفا بر اساس علاقه شخصی و عشقبازی است که خرید و نگهداری میشوند. نژادهایی مانند ابریشمی یا سیلکی، برهما، آیام سمانی، قفقازی، سلطان، سبرایت یا مینیاتوری حتی خروس لاری و… فقط گوشه ای از نژاد های بسیار متنوعی هستند که خصوصا در ایران نگهداری می شوند.

از آنجاییکه حفظ زیبایی و ظاهر و همچنین قدرت باروری برای ادامه ی گونه و تولید مثل شان بسیار مهم است، غذای مرغ و خروس زینتی هم مانند خودشان کمی گران تر از معمول تهیه میشود.

یکی از دلایلی که غذای مرغ و خروس زینتی گران تر تمام میشود، استفاده از ترکیباتی با خاصیت رنگدهی به پرهای زییای این پرندگان است.

این پرنده ها با توجه به ارزش بیشتر اقتصادی که دارند، حتما باید با غذای مرغ و خروس که به طور ویژه برای این پرندگان تهیه میشوند تغذیه شوند. تغذیه آنها با پسماند های غذای خانگی ریسک بالایی دارد و میتواند برای آنها کشنده باشد.

  • مرغ و خروس تخمگذار

مرغ و خروسی که به منظور تخمگذاری نگهداری میشوند میتوانند صاحب جوجه بشوند یا نشوند. این دیگر بستگی به نزدیکی خروس ها به مرغ ها دارد. اما قدرت باروری و تخم ریزی برای مرغ ها بسیار مهم تر است. به عنوان مثال اگر مرغ های تخمگذار از غذای مرغ و خروس گوشتی استفاده کنند و اضافه وزن بگیرند، دچار سخت زایی شده و حتی تجمع چندین تخم مرغ درون مرغ ها میتواند برایشان کشنده باشد.

  • مرغ و خروس گوشتی

در نگهداری و پرورش مرغ و خروس گوشتی یا پرواری، هدف ما چاق و چله کردن این مظلومان به منظور نوش جان کردنشان است. پس ترکیب غذایی آنها باید به گونه ای تنظیم شود تا ارزش غذایی آنها به خصوص در وزن گیری گوشت شان حاصل گردد.

  • مرغ و خروس خانگی

مرغ و خروس خانگی را معمولا با ترکیبی از همه ی اهداف فوق نگهداری میکنیم. هم میخواهیم زیبا بمانند، هم برایمان تخم بگذارند و هم در موقع لزوم در دیگ و قابلمه ی ما جا خوش کنند. صبح و شام هم با سردادن بانگ قوقولی قوقو ما ار از خواب غفلت بیدار کنند. پس تنظیم جیره غذایی آنها باید به گونه ای باشد تا همه ی این خواسته های ما برآورده شوند. تغذیه صرف آنها با پسماند های خانگی معقول به نظر نمیرسد.

خروس سحری

نحوه غذادهی به مرغ و خروس

حتما شما هم با ما موافقید که مرغ و خروس خیلی اهل سیر شدن نیستند. تقریبا تا زمانی که نور هست میتوانند بخورند و بیاشامند. اما به راستی غذای مورد نیاز آنها چقدر است؟

مرغ و خروس هایی با اندازه متوسط به 100 تا 150 گرم غذای روزانه نیاز دارند. البته این عدد تنها در صورتی درست است که جیره غذایی شان فرموله باشد. بطور مثال 150 گرم سبزیجات خالی غذای کاملی محسوب نمیشود.

دان مرغی یا همان غذای مرغ و خروس میتواند به دو شکل تهیه شود که در ادامه به بررسی مزایا و معایب آنها میپردازیم.

انواع دان مرغی

  • غذای مرغ و خروس آردی (مش)

ترکیبات این نوع غذای مرغ و خروس ابتدا توسط دستگاههای مخصوص ترکیب شده و سپس در اندازه مناسب جهت مصرف طیور پودر میشود. مزیت اصلی این نوع غذا، امکان تقلب کمتر توسط سودجویان است. شما میتوانید با چشم غیرمسلح و با کمی دقت ترکیبات این نوع دان مرغی را شناسایی کنید. از طرفی اما همین مورد موجب میشود که مرغ و خروس ها به دلخواه برخی ترکیبات آن را نخورند یا برخی را بیشتر بخورند.

  • غذای مرغ و خروس پلتی

غذای آردی یا همان غذای مشی که قبلا محصولی آماده مصرف بود را اکنون وارد دستگاه پلت زنی میکنیم تا تحت فشار، دما و رطوبت کنترل شده ای استوانه هایی که پلت می نامیم تولید شود. پلت مرغ و خروس معمولا در دو و یا سه سایز تولید میشود که با توجه به سن مرغ و خروس، فرمول متفاوتی نیز خواهند داشت.

مهمترین مزیت پلت راحتی در استفاده، یکدست و یکسان بودن ترکیبات آن، سلب حق انتخاب و سلیقه از طیور، کاهش برخی بیماری های عفونی و تنفسی به دلیل شرایط پخت پلت و کاهش گرد و غبار دان است. این نوع غذای مرغ و خروس اما، دارای دو امتیاز منفی نیز هست. یکی افزایش امکان تقلب و کم فروشی توسط برخی تولیدکنندگان سودجو است. چرا که ترکیبات پلت تنها در آزمایشگاه قابلیت آنالیز دارد. از این رو توصیه میکنیم در خرید ابن نوع دان مرغی فقط از تولیدکننده های معتبر و امین خریداری کنید و جان پرنده های خود را به خطر نیندازید.

دومین ایراد پلت، افزایش هزینه هاست. خوش خوراکی و قابلیت هضم آسان تر پلت ها موجب افزایش اشتهای طیور و بالطبع افزایش مدفوع آنها میشود.

در صورتیکه با بدغذایی و یا ضعف و بیماری در مرغ و خروس های خود مواجهید، این نوع غذا میتواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

دان مرغی

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم غذای مرغ و خروس را از جوانب مختلف و البته به زبان ساده و غیر تخصصی بیان کنیم. از طرفی پیچیدن نسخه یکسان و مشابه برای همه هم امری نامعقول بنظر میرسد.

حال شما بگویید کدام نوع غذای مرغ و خروس را انتخاب میکنید و دلیل تان چیست؟ اگر سوالی دارید و یا نکته ای از قلم افتاده است در بخش نظرات میزبان شما هستیم.

مقالات زیر هم به دردتون میخوره

دیدگاه شما در مورد هر مقاله مهمه!

0 دیدگاه